Říká se, že nejhorší na světě je srážka s blbcem. To je bezpochyby pravda, ale ještě horší je, když ten blbec drží v ruce razítko, které nezbytně potřebujete.
Před pár týdny jsem se konečně vydal pro svou vyvolenou, na které budu snad celé léto bez starostí jezdit. Řeč je samozřejmě o mé nové krásné motorce jménem Jane, pro kterou jsme se s přáteli vydali z Ostravy do Uherského Hradiště. Protože se jednalo o velmi dobře vypadající stroj a výhodnou koupi v jednom, vzali jsme s sebou vozík a motorku jsem si hned odvezl domů.
Protože byla Jane naposledy provozována v Německu, bylo třeba udělat dovozovou STK, nechat schválit technickou způsobilost a následně ji přihlásit. Většinu těchto starostí jsem si mohl ušetřit, kdybych si nechal udělat technickou a přihlášení od prodejce Iron Moto, který mi to nabídl, ale znamenalo by to další nákladnou cestu do Uherského hradiště a hlavně to samo o sobě nevypadalo zpočátku nijak složitě. Ale počkat …
STK #1 – Petřvald u Karviné
To, že má některá stanice technické kontroly v ceníku provedení dovozové technické ještě neznamená, že Vám ji tam skutečně udělají.
První kyselý obličej mě čekal, když jsem si na recepci z hlavy sundal blembák. Ale nemám to té bloňdaté slečně vzhledem k mrazivému počasí za zlé. Nicméně to mám na STK z garáže jen několik set metrů a tak mi připadalo zbytečné nakládat motorku na vozík.
Po krátké výměně imaginárních otazníků nad hlavami obsluhy jsem byl obdařen přijetím od staršího pána, který měl obličej ještě kyselejší než jeho blonďatá rozku… ehm, sekretářka a pochopil jsem, že se jedná o vlastníka celé stanice.
Aniž by viděl motorku nebo doklady, přijal mě se slovy: „Sice to asi nepůjde, ale podíváme se na to.“ Po nedlouhém kroucení hlavou nad německými doklady prohlásil, že Jane STK nedostane, protože není z velkého německého TP jasné, jaký má výkon. Nejsem žádný znalec, ale výkon považuji za docela zásadní údaj, který by tam být měl a taky jsem jej po několika sekundách s minimální znalostí jazyka německého našel. Nakonec tedy nebylo kamenem úrazu to, že by pak majitel nemohl údaj o výkonu najít, ale to, že byl chybně uvedený údaj v druhém zápisu v TP přeškrtnut a dopsán v poznámce k tomuto záznamu. Opět jsem se spoléhal na svůj selský rozum více než na zkušenosti s podobnými postupy, ale o logičnosti opravy chyby v poznámce k danému záznamu jsem bohužel toho zabedněného dědka nepřesvědčil.
STK #2 – Havířov
Na další STK už jsem pro jistotu nejel po vlastní ose.
Krátce po otevírací době jsem energicky rozrazil dveře STK v Havířově a krokem generála jsem se dostal až před další blonďatou slečnu za pultem. S úsměvem širším než boky Helenky Růžičkové mi bohužel oznámila, že technik mající na starosti dovozové technické přijde až za necelé dvě hodiny.
Po téměř dvouhodinovém vyprávění sprostých vtipů, střízlivění mého řidiče a ládování se grilovaným kuřetem z tesca jsme se konečně dočkali onoho krále cizojazyčných technických průkazů. Prozkoumal německé doklady jen velmi zběžně a tak jsem neměl příležitost použít jedno ze svých připravených vysvětlení, proč je v jednom ze záznamů opravován výkon motoru. Věnoval dokonce i pár detailních pohledů motorce samotné, přesto jsme zde neuspěli, protože nám údajně chyběl nějaký souhrnný výpis technických údajů o motocyklu, který nám za úplatu dodá zastoupení Yamahy v Praze a který poslouží k vystavení technického protokolu a následně i velkého TP na magistrátu. I přes to, jak moc to znělo logicky, jsem bublal vzteky jako voda v lokomotivě při první směně nadějného topiče.
Mezikrok – Autorizovaný dovozce motocyklů Yamaha v Praze
Protože autorizovaný dovozce motocyklů Yamaha nemá na svých webových stránkách telefon, musel jsem se spolehnout na elektronickou poštu. Naštěstí mi na můj dotaz přišla blesková odpověď, kde velmi nepřímo stálo, že technik, který motorku viděl jako poslední, je dement. Při poslední návštěvě STK jsem měl totiž obdržet formulář, který by obsahoval všechny údaje, které zmíněnému dementovi nesprávně označenému za technika chybí. Následně by mi za nemalou úplatu tento formulář laskaví Pražáci z Yamahy doplnili a zbývající technická kontrola by pak byla procházkou růžovým sadem.
STK #3 – Ostrava
Po zkušenostech s ostatními „techniky“ jsem nechtěl nadále nechat věci náhodě a riskovat rozvoj muskulatury z neustálého nakládání Jane na vozík a zpět a proto jsem nejdříve prostřednictvím známého dodal německé doklady technikům z Ostravy. Po dvou dnech mi bylo oznámeno, že s tím nebude vůbec žádný problém a že si technici sami vyžádali zmíněný výpis technických údajů a jakmile jim dorazí, můžu se zastavit s motorkou na kontrolu.
Po dalších dvou dnech jsem se tedy vydal na cestu na STK a doufal jsem, že je to naposledy, co je Jane přivázaná na vozíku. Po krátké kontrole, zapsání všech podstatných údajů, kontrole čísel rámu a motoru a vyfocení všeho podstatného jsme se mohli rozjet směrem domů.
Ještě tentýž večer jsem se zastavil na STK a vyzvedl si všechny dokumenty.
Poslední kolo zápasu – Magistrát
Jeden by řekl, že už je konec a zkušené byrokratické myšky [krysy] to zvládnou bez ztráty kytičky. Opak je však pravdou.
Úředník, který měl v řezu tvar kruhu se středem v páteři, se nejdříve divil černobílé „zelené kartě“, ale jakmile zaslechl slovo internet, přestal se o ni zajímat.
Celé vyřízení dokladů sice zvládli kancelářští hlodavci v rekordním čase, ale kvalita práce značně pokulhává. Tedy pokud jsem nepřišel o svůj barvocit a následující dva obrázky popisují tutéž motorku.
Naštěstí je změna barvy motorového vozidla jen minimální překročení mého rozpočtu a taky není nutné se jí zabývat dříve, než mi typický pach zarudlých úřednických zadků začne chybět.
Kategorie:
Mohl by jsi prosímtě napsat co to bylo za STK v té Ostravě?
Krásnou mašinku máš, pane:)!!